Search
  • Jeff

Krijg enkel kandidaten aangeboden die passen binnen jouw bedrijfscultuur

In 2017 ontstond een partnership tussen Bank J.Van Breda & C° en Crossbridge. Een jaar geleden maakten ze succesvol de overstap naar onze procruitment service. Wij interviewden Eleen Wouters, specialist rekrutering en selectie, en vroegen naar haar ervaring met deze nieuwe werkwijze van talent attraction.


Als procruitment gebruiker weten jullie als geen ander hoe deze pro-actieve en innovatieve manier van talent attraction in zijn werk gaat. Kunnen jullie dit even kort uitleggen aan onze lezers? Bij procruitment kijken jullie naar de profielen die bij het bedrijf passen terwijl de traditionele manier van werken de focus legt op de vacature die ingevuld moet worden. Jullie gaan echt op zoek naar de match met het bedrijf ook al staat er geen specifieke vacature open. Doordat jullie in eerste instantie vooral matchen op competenties en bedrijfscultuur kunnen jullie veel breder naar de arbeidsmarkt kijken. Jullie zijn onze enige partner die op deze manier te werk gaat. Het is een andere manier van denken die ons erg aanstaat omdat ook wij veel belang hechten aan de company culture fit.


De instroom die wij krijgen via jullie procruitment service haalt bovendien een hogere succesratio dan de klassieke manier van rekruteren. Vooral voor ons IT-departement komt jullie service goed van pas omdat we altijd veel IT'ers nodig hebben. Bij elke IT-match die we binnen krijgen, kunnen we vervolgens snel kijken waar we deze persoon binnen de organisatie kunnen inzetten in functie van zijn technische skills.


"De instroom die wij krijgen via jullie procruitment service haalt bovendien een hogere succesratio dan de klassieke manier van rekruteren."

Welke redenen hadden/hebben jullie om aan een meer pro-actievere manier van aanwerven te doen? Omdat jullie ons overtuigd hebben van de meerwaarde van jullie manier van werken (lacht). Daarom wilden we het dan ook een kans geven. Nu zien we dat het effectief werkt. We hebben geen reden om het terug via de oude weg te doen. We zien dat bij de door jullie doorgestuurde profielen de match met onze bedrijfscultuur steeds aanwezig is, wat een hogere kans op aanwerving met zich meebrengt.

Wat vinden jullie zoal geweldig aan procruitment? Of Wat zijn volgens jullie de voordelen van procruitment (tov klassieke manier van rekruteren)? Je krijgt enkel kandidaten aangeboden die passen binnen jouw bedrijfscultuur. Als je werkt per vacature, dan kan de visvijver waarin je op dat moment moet vissen heel klein zijn, waardoor je mogelijks ongewild compromissen zal moeten sluiten. Nu kan je veel breder vissen en kan je wachten met diegenen eruit te nemen die écht bij je passen. Je hebt veel meer keuze in de kleine arbeidsmarkt.


In welke mate helpt het myShortlist/ myCareerCompanion-rapport van een doorgestuurde kandidaat in jullie beslissingsproces bij het aanwerven van kandidaten?

Het is een eerste goede stap om een beeld te krijgen van een kandidaat. Bij ons komt er sowieso nog een assessment, wat voor de definitieve doorslag zorgt. Het rapport zegt veel meer dan een cv met een droge opsomming. Het is een mooi begin en het helpt ons in onze eerste fase van talent attraction. Door het rapport kunnen wij bovendien kandidaten beter onderscheiden van anderen. Je krijgt een veel duidelijker beeld van naar wat de persoon op zoek is, waarom iemand matcht met ons bedrijf en wat zijn normen of waarden zijn.


Welke extra tip kan je de lezers nog meegeven om een nog meer pro-actievere manier van aanwerven in de organisatie te krijgen?  Geef pro-actieve werkwijzen een kans en bekijk of het werkt binnen jouw organisatie! Zo zijn ook wij met deze ingesteldheid met de procruitment service van Crossbridge van start gegaan. Nu zien we dat deze aanpak loont. Ik kan begrijpen dat niet elk bedrijf er meteen voor gewonnen is omdat het een hele andere manier van aanpak is, maar desalniettemin is het de moeite waard om het uit te proberen.


"Geef pro-actieve werkwijzen een kans."

Daarbij lijkt een company culture match naar de toekomst toe steeds belangrijker te worden. Tijdens de coronacrisis zijn veel mensen gaan kijken naar “hoe heeft mijn werkgever het aangepakt”. Sommige mensen zijn extra tevreden, anderen dan weer niet. Zij zijn gaan nadenken of ze zich wellicht op hun plek voelen. Thuiswerken is essentieel geworden in deze tijden. Je zit meer alleen, waardoor je jobinhoud en bedrijfscultuur belangrijker worden, ook na de crisis. Vroeger kon je mensen tevreden stellen met een auto, maar nu wordt de cultuur ook doorslaggevend. Door pro-actieve manieren van aanwerving toe te passen, kan je hier veel beter op inspelen met een grote visvijver en succesratio als gevolg.